betal online
betal online

Betal dine bøder

05.05.22
Fra d. 26. april 2022 er det ikke længere muligt at betale online. Du kan stadig betale både kontant og med betalingskort på biblioteket.

I løbet af 2022 sker der flere ændringer i dine muligheder for at afvikle dine mellemværender med biblioteket

Fra d. 26. april 2022 er det ikke muligt at betale online via bibliotekets hjemmeside. Du kan stadig betale både kontant og med betalingskort på biblioteket.

Fra ca, 1. juni 2022 begynder overførslen af mellemværender til kommunens debitorsystem, som derefter står for opkrævningen af dine gebyrer (bøder) og eventuelle erstatninger. 

Mellemværender, der er overført til debitorsystemet, kan kun betales via Mit betalingsoverblik

Mellemværender, der ikke er overført endnu, kan stadig betales kontant på biblioteket. Når alle mellemværender er overført til debitorsystemet vil det ikke længere være muligt at betale på biblioteket.

Alle børn og unge skal have en økonomisk ansvarlig voksen, som har mulighed for at modtage opkrævningen og betale via Mit Betalingsoverblik. Hvis du endnu ikke har udfyldt en værgeerklæring for dit barn/din teenager, så gør det snarest muligt. Du finder formularen "Blanket til indmeldelse af børn og unge under 18 år" (pdf) her eller du kan hente den på biblioteket.

Du kan også tjekke din konto på bibliotekets hjemmeside eller i bibliotekets app og se, om du har ubetalte gebyrer.

For yderligere information, er du velkommen til at kontakte biblioteket på biblioteket@fredericia.dk

 

Spørgsmål og svar

Hvorfor kan jeg ikke betale online fra d. 26. april?

Vores aftale med Nets udløber denne dag, og da det inden længe bliver borgerservice, der skal modtage betalinger, har vi valgt at spare udgifterne til en ny aftale (det er dyrt).

Hvad er Mit Betalingsoverblik – hvordan kan jeg betale?

I selvbetjeningsløsningen ”Mit betalingsoverblik”, kan du få et overblik over dit mellemværende med Fredericia Kommune og du kan betale med betalingskort eller via MobilePay. Kan du ikke betale til tiden, er det også muligt at komme med forslag til en afdragsordning. Der er også mulighed for at betale kontant i Borgerservice, hvis du medbringer din faktura.

Hvorfor skal mine mellemværender overføres til kommunens debitorsystem?

Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted, for at reducere udgifter og effektivisere arbejdsgange. Samtidig overholder vi også Gældsstyrelsens regler omkring inddrivelse af gæld

Hvorfor kan jeg ikke længere betale mine bøder på biblioteket?

For at sikre, at du ikke kommer til at betale to gange. Når bøden er sendt til opkrævning gennem debitorsystemet, får du en faktura med digital post, som du kunne komme til at betale, selvom du allerede har betalt kontant.

Hvorfor skal mit barn/ min teenager/ jeg have en økonomisk ansvarlig?

Fordi vi ikke må sende opkrævning til personer under 18 år. Det vil derfor ikke være muligt for børn/unge under 18 år at betale deres mellemværender, hvis de ikke har en økonomisk ansvarlig (voksen), som vi kan sende opkrævningen til.

Hvorfor modtager jeg en saldoopgørelse når jeg kun skylder 10 kr. / hvorfor har jeg ikke fået en opkrævning før?

Saldoopgørelsen er en servicemeddelelse ikke en faktura/opkrævning. Vi har ikke sendt saldoopgørelser på små beløb tidligere, men gør det nu, fordi der sker ændringer i betalingsmulighederne. Det har hele tiden været muligt at se på din konto på hjemmesiden/i appen, hvad du skylder. Du har også fået besked via udlånsautomaten.

Det er da ikke mit lånernummer der står i saldoopgørelsen?

Det er dit nummer i vores database så vi kan finde dig uden at bruge cpr.nr.

Hvorfor kan jeg ikke se på min konto, at jeg har et mellemværende?

Hvis du har haft et mellemværende på over 500 kr. har vi sendt det til inddrivelse, og blokeret din konto. Du kan ikke længere betale til biblioteket, men skal betale via Mit Betalingsoverblik.