Om efterkrigstidens danske jernbaner med beretninger om nedlæggelser og personerne bag udviklingen fra damplokomotivet over dieseldrevne lokomotiver frem til de nyeste el-drevne
Hvor er materialet
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Anmeldelser
Jernbanen, Årg. 40, nr. 2 (2001)
Lektørudtalelse
Som titlen og forordet siger, er der her ikke tale om en decideret jernbanehistorie men et strejftog - fortrinsvis i udviklingen de sidste 50 år. I modsætning til de fleste eksisterende bøger får man ikke bare historien om selskaber, materiel og linieføring, men også baggrunde og fine analyser af, hvorfor det gik som det gik. Forfatteren giver en veldokumenteret engageret skildring af helte og skurke omk. udviklingen/afviklingen af stats- og privatbanestrækninger. Der lægges ingen fingre imellem i redegørelsen for sidstnævntes mere rationelle drift og hensigtsmæssige skinnebusser kontra DSB's betontænkning og ufleksible tunge bemandingskrævende materiel. Der er ingen tvivl om, at forfatteren har ret meget langt hen af vejen. Men i afsnittene omk. IC3-miseren er det som om overblikket viger noget. Tabet slynges først ud til "et ukendt milliardbeløb" for derefter at dokumenteres til 269,5 mio. for DSB. Her tenderer engagementet til at tippe over i et øjensynligt årelangt bittert personopgør med den ansvarlige overingeniør, som udstilles med visitkort og privattelf.! Illustrationerne er bogens trumf med dejlige atmosfærefyldte farvefotos af materiel, gamle tryksager, bygninger og landskaber - en virkelig øjenfryd for enhver baneentusiast. Dog savnede jeg et kort til geografisk indplacering af de mange strækninger
Om forfatteren
Niels Jensen
Min første og vigtigste fødselsdag er i året 1927. Mine forældre boede i Sønderjylland, og de var danske! Men de havde lidt meget ondt på grund af tyskerne! Fordi Sønderjylland var tysk mellem 1864 og...
Læs mere på Litteratursiden