Hvordan vælger jeg den rette bog til mit barn?
Begynderlæsning
Når man som forældre gerne vil støtte sit barn i læsningen, så er der en masse vejledning at hente. Læseudvikling sker i trin med overlapning, og intet barn lærer ens. Alle børn har forskellig læseudvikling og tempo.
Trin 1:
Lydret læsning, hvor barnet sætter bogstavlydene sammen fx sø og is.
Trin 2:
Barnet læser også bogstavlyde, der ikke stemmer overens med bogstavernes standardlyde fx ost, men og kom.
Trin 3:
Barnet læser flere bogstaver ad gangen og genkender bogstavklynger, der tit finder sammen fx, gløde, fløde, støde, grøde, bløde.
Lix og let-tal:
Det er vigtigt, man ikke kun kategoriserer i lix- og let-tal, men også kigger på barnets interesse, motivation og giver valgmuligheder.
Se plakat med let og lix tal i stor støørelse (pdf)

Let-tal
Let-tallet er et læsbarhedstal og egner sig bedst til at vurdere de letteste bøger. Jo højere let-tal, jo sværere er bøgerne.
Let-tallet fortæller noget om:
- Antal ord i teksten.
- Antal længere ord i sætningerne.
- Antal ord i den længste sætning.
- Sværhedsgraden i sætningsopbygningen.
- Antal sider.
- Hvordan og hvor meget der støttes i billeder.
Lixtal
Lixtallet er bedst til bøger over lix 10 fra ca. 2. kl.
Lixtallet fortæller noget om:
- Gennemsnittet af antal ord pr. helsætning.
- Procent af lange ord over 6 bogstaver.
Letteste lix er bøger med ord på 2 bogstaver, der er lydrette.
Lydrette bøger
- Er for helt grundlæggende nybegynderlæsere.
- Alle bogstavlyde kan høres.
- Lydrette bøger inddeles også i niveau (1 – 2 – 3 eller a – b – c)
Ikke lydrette bøger indeholder
- Stumme bogstaver.
- Dobbelt konsonanter.
- Korte vokaler. (Vokaler, der ikke udtales med deres bogstavlyd fx ost)
Forforståelsen
- Inden I vælger en bog eller går i gang med at læse den, så snak om forsiden og titlen.
- Læs om bogen på bagsiden og kig på billederne i bogen.
- Det giver barnet en forforståelse, som kan være en stor støtte til at afkode/læse indholdet i teksten.
5-fingerreglen eller knytnævereglen
Er en god regel at have i baghovedet, når man finder litteratur med sit barn.
- Tal altid om teksten, og undersøg om barnet forstår det læste.
- Slå op på en tilfældig side.
- Barnet læser op, og du tæller med fingrene antal ord, dit barn ikke kan læse.
- 5 fingre og bogen bokses væk.
- 2-3 fingre bogen er passende.
Højtlæsning med dit barn er vigtigt at fortsætte med, fordi det styrker
- Nærværet og giver anledning til samtale.
- Ordforrådet.
- Sprogforståelsen.
- Tankeudviklingen.
- Empati og indlevelse.
- Sanserne.
- Hukommelse, opmærksomhed og koncentration.
- Fantasien.
- Viden om tekster og verden.
- Læseglæden.
- Literacy – barnets egen indgang at læse og skrive.
-
Dialogisk læsning
-
Styrkelse af læseglæden
-
Læsesporet for forældre