Betal gebyr og regning

Vi beder dig venligst betale mellemværender.

Fra 1. juni 2022 kan du betale dine gebyrer og erstatninger til biblioteket online.

Det foregår via selvbetjeningsløsningen Mit betalingsoverblik.

Du vil fremover få en regning i din e-Boks, hvis du afleverer for sent eller har et bortkommet materiale.

Regningen skal herefter betales på Mit betalingsoverblik. Du kan betale regningen med kreditkort eller via MobilePay. Du kan også betale regningen i din netbank.   

Hvis du er fritaget for digital post, så får du i stedet et girokort med posten.  
Du finder Mit betalingsoverblik her. 

Hvad er Mit betalingsoverblik?  

Mit Betalingsoverblik er Fredericia Kommunes fælles betalingsløsning.  

Flere måder at betale på  

På Mit betalingsoverblik har du både mulighed for at betale med betalingskort, MobilePay eller via netbank. Du logger på Mit Betalingsoverblik med NemId/MitID.  

 Hvorfor kan man ikke længere betale på biblioteket?  

Ligesom de fleste andre biblioteker i Danmark, indfører Fredericia Kommune denne betalingsløsning for at leve op til gældende regnskabskrav.    

 Kan jeg betale gebyrer på biblioteket?  

Du kan ikke betale gebyrer til os, men vi kan vise dig hvordan du betaler via Mit Betalingsoverblik på en af bibliotekets computere eller på din egen smartphone.  

Er der mere jeg skal vide?  

Der kan i nogle tilfælde gå nogle dage fra du har afleveret et materiale hos os, til du modtager regningen i din e-Boks. 

Der kan gå op til 72 timer, fra du har betalt din regning i Mit Betalingsoverblik til betalingen er registret på bibliotekets hjemmeside.  

Vær desuden opmærksom på, at der kan komme et rykkergebyr ved for sen betaling i Mit Betalingsoverblik.   

Du kan altid se en saldo på det, du skylder biblioteket i appen Biblioteket eller hvis du logger ind på bibliotekets hjemmeside.   

 Spørgsmål?  

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på biblioteket@fredericia.dk  


Spørgsmål om saldo, afleveringsfrist og værge 

Børn og unge under 18 år - hvorfor skal der være en økonomisk ansvarlig?

Fordi vi ikke må sende opkrævning til personer under 18 år. Det vil derfor ikke være muligt for børn/unge under 18 år at betale deres mellemværender, hvis de ikke har en økonomisk ansvarlig (voksen), som vi kan sende opkrævningen til.

Saldoopgørelse - hvor kan jeg se den?

Du kan altid se din saldoopgørelse over gebyrer på din bibliotekskonto på bibliotekets hjemmeside eller bibliotekes app, som du måtte skylde til biblioteket. Du får også besked om skyldige beløb via udlånsautomaten.

Saldoopgørelse for beløb over 500 kr - hvorfor kan jeg ikke se, at jeg har et mellemværende?

Hvis du har haft et mellemværende på over 500 kr. har vi sendt det til inddrivelse, og blokeret din konto. Det skal betales via Mit Betalingsoverblik.

Afleveringsfrist – hvornår er det?

Når du låner et biblioteksmateriale, får du en dato for hvornår det skal afleveres igen. Du kan se datoen på udlånskvitteringen eller på din bibliotekskonto på bibliotekets hjemmeside eller app. 

Datoen er tidspunktet, hvor du kan aflevere materialet, uden at det koster penge. 

Afleverer du bibliotekets materialer efter datoen, skal du betale et gebyr efter gældende takst, også selvom biblioteket endnu ikke har sendt en hjemkaldelse.

Gebyret beregnes efter afleveringsdato og er ikke afhængigt af antallet af lånte materialer. 

Læs mere om regler for aflevering og afleveringsfrister